Monday, February 07, 2011

Raya Cina

Salam.
Cuti Raya cina baru ni abah rehat-rehat je kat rumah. Bersama dengan anak-anak. Angah balik bercuti. Kak Teh dan Adik Iman macam biasalah pasti ada bersama. Yang tak baliknya Along. Nak dijadikan ceritanya. Along ni telepon kat emak pada 1 Feb lalu. Demam. Bunyi suara macam teruk benar. Baru balik dari hospital. Ramai katanya yang demam, sampai 16 orang pergi kehospital Kuala Nerang. Abah dan emak mulalah risau.

Apa tidaknya, Along ni sebenarnya bukannya tahan lasak sangat. Dah tu 4-6 Feb ni nak panjat gunung jerai pulak. Sebabnya abah dah pun berikan persetujuan untuk dia mengikuti rombongan Kolej ke Gunung Jerai sebelum ni. Untuk mendapatkan pengesahan Abah cuba telepon Guru Kelasnya Cikgu Rohayu.Memang betullah ramai pelajar kat Kolej Mara demam. Tapi tidaklah teruk sangat. Demam dan batuk-batuk. "Satu dua hari baiklah tu".kata Cikgu Rohayu. Senang sikit hati abah.Abah pun telopon Along dan cadangkan padanya supaya membatalkan rancangan untuk turut serta ke Gunung Jerai.

Namun kerana dan ada komitmen agaknya dengan guru dan rakan-rakan lain Along agak keberatan untuk membatalkan rancangan tersebut. Abah pun tidaklah mahu memaksa kerana Abah cuba untuk membantu Along supaya membuat keputusan yang betul. Maklum sajalah bila dah mendaki sudah pasti akan mengganggu perjalanan kerana badan yang tidak sihat.

Sebabnya abah dan pun banyak pengalaman mendaki ni. Semasa mendaki Gunung Kinabalu tahun 2006 abah telah melalui pengalaman demam dan kurang sihat semasa mendaki. Tapi yang demam bukan abahlah. Rakan lain yang demam ketika berada di Laban Rata. Kesihan abah tengok. Dahlah sejuk cuaca ketika di Laban Rata. Demam pula. Huh cukup siksa. Bila turut ke Pondok Timpohon kena bantu sampai bawah. Tak ke menyusahkan kekawan.

Begitu juga semasa abah mendaki Gunung Tebu. Pendakian Gunung Tebu lagi menarik sebab tidak bermalam dipuncak.Pagi-pagi abah dan kekawan mendaki. Sampai di kemuncak tengahari iaitu kira-kira pukul 1.00pm. Berhenti sekejap menghilangkan penat, terus sambung perjalanan turun ke kaki gunung. dan banyak lagi temapt ang abah telah pergi. Semua itu memerlukan kudrat yang kuat. Sihat tubuh badan.

Macam mana Along nak panjat gunung jerai dengan keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan. Apa pun abah ucapkan tahniah dan syabas kepada along dan semua rombongan KMKN yang di dokong oleh guru-guru kerana berjaya mendaki gunung Jerai yang ketinggiannya 1,217 meter. Dipenuhi dengan pepohon yang dikenali dengan Hutan Dipterokarpa.

Tahniah semuanya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails