Monday, December 07, 2009

Kesan Banjir

K

sihan kepada pengguna jalan raya di negeri terengganu. Selepas banjir ni, jalanraya sudah jadi berlubang disana sini. Abah sebenarnya tidaklah ambil kesah sangat dengan rungutan pengguna. Dalam rancangan GGOK di terengganu FM ramai pengguna merungut jalanraya berlubang. Sampai riuh rendah long dan kak chik menyambut talian telepon orang ramai. Itu pun abah tidaklah fikir serius sangat tentang jalan. Nanti akan diselesaikanlah oleh JKR. Memanglah selepas banjir jalan berlubang akan pasti ada. Tetapi kalau dah terlalu banyak, ada yang tidak kena.

Sehinggalah pada 4 Dis lalu abah trevel ke Kluang Johor melalui lebuh Jerangau Jabur, abah melalui sendiri kesukaran yang dihadapi oleh pengguna yang lain. Bermula dari simpang Ajil sehingga ke persimbangan lebuhraya LPR Jabur lubang yang berselerak di jalanraya. Elak tayar kanan terjun tayar kiri. Elak tayar hadapan terjun tayar belakang. Tak elak terjun kedua-dua. Abah cuba berfikir kenapa selepas banjir tahun ni begitu banyak lubang terhasil. Apakah kerana banjir tahun ni agak teruk dari tahun-tahun sebelumnya? Atau apakah tempoh ketahanan jalanaraya di terengganu sudah melebihi ( expire date )? atau apakah bahan binaan yang digunakan tidak berkualiti? Semua soalan ini akan hanya mampu dijawab oleh pakar-pakar dari JKR atau IKRAM. Namun begit yang pasti pengguna jalanraya terpaksa menempuhi jalanraya yang berlubang dalam tempoh masa yang mungkin mampu dijawab oleh JKR juga.

Abah pulang dari travel malam tadi 6 Dis juga melalui jalan yang sama dari lebuh jabur ke persimbangan ajil. Kali ini lebih memeritkan kerana terpaksa melalui jalanraya ini pada waktu malam. Bayangkan dalam keadaan lubang yang berselerak itu abah terpaksa memandu berhati-hati. Kelajuan 90km pada kali ini amat laju. Abah terpaksa memandu di bawah 70km bagi mengelak kejadian yang tidak di ingini berlaku. Lebih-lebih lagi bila kereta abah bertembung dengan kenderaan lain. Silau cahaya lampu membataskan pandangan abah. Dalam keadaan berhati-hati itu pun abah tersalah langkah dan terjun juga lubang. Apa tidaknya seperti yang abah cakap tadilah, elak kanan terjun kiri, elak kiri terjun kanan. Malang tidak berbau, abah tak mampu elak lubang yang agak dalam selepas silau lampu lori melepasi kereta abah. Apa lagi tayar kereta abah pancit di Ceneh. Mujurlah dekat situ ada lampu jalan, boleh lah abah buat kerja-kerja tukar tayar spare.

Dalam perjalanan itu juga abah bertemu dengan beberapa buah kereta yang sedang menukar tayar. Ini menunjukkan jalanraya sudah tidak selamat kepada penggunanya. Apakah mahu tunggu kemalangan jiwa berlaku baru mahu buat pembaikian.

Dalam hati, abah merungut. Beginikah slogan 1malaysia: Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan, menjadi tunggak iltizam kerajaan dapat di terjemahkan oleh kakitangan kerajaan. Kerana sepatutnya kerja-kerja menampal lubang tidak perlu menunggu masa yang lama. Jalanraya merupakan laluan utama pemilik kereta. Kemana perginya pekerja-pekerja JKR. Apakah tidak ada pemantauan dibuat keatas jalan-jalan yang rosak ini. Atau cukup sekadar pantau sahajakah. Selepas itu tiada susulan. Abah yakin kalau pun JKR tiada peruntukan dan permohonan ini diajukan kepada Menteri berkenaan, menteri kerjaraya tidak akan teragak-agak membantu. Tidak malukah kepada pelancong luar yang datang ke monsun cup. Jalanraya di terengganu penuh dengan lubang. Tengok-tengoklah ada lubang yang dalam yang sudah pasti menjadi lubang maut.

Jangan buat tak peduli aja.

Jadikanlah

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails