Tuesday, December 01, 2009

Bulan Peperiksaan

A

bah baru pulang dari menemani anak abah yang sulong yang kini sedang menduduki peperiksaan SPM. Selama 5 hari bersama Along di MCKK bagi memberi perangsang dan ketenangan dalam usaha terakhir membantu Along. Abah tidak kesaorangan menemani along tetapi semua anak-anak dan isteri turut sama. Usaha ini abah sering buat dengan turut sama merasai saaat peperiksaan bersama anak-anak. Bermula dari awal peperiksaan iaitu UPSR, PMR dan kini SPM abah akan berusaha menemani anak-anak abah di sekolah semasa peperiksaan dijalankan. Abah pun tidak pasti dengan hadirnya abah di sekolah semasa peperiksaan dijalankan boleh membantu anak-anak menjawab atau tidak, tetapi yang pasti abah hanya memberi sokongan moral kepada anak-anak.

Pengembaraan abah ke Kuala Kangsar 21 Nov hingga 25 Nov 2009 sebenarnya sesuatu yang amat menarik kerana abah meninggalkan Pekan Kuala Berang ketika cuaca dimusim tengkujuh mulai menunjukkan wajah. Hari abah bertolak tempat-tempat rendah telah mulai dinaiki air. Abah pun terpaksa melencong setelah jalan di Kampung Kepah telah ditenggelami air. Sebagai persediaannya abah telah menghubungi Bilik Gerakan Banjir Daerah dan Balai Polis Gua Musang bagi mendapatkan gambaran jalan-jalan yang mungkin dinaiki air. Selepas melalui jalan Kg. Basung yang berlubang-lubang kereta abah meluncur terus ke Gua Musang melalui kenyir tanpa apa-apa halangan kecuali jalan rosak di Felda Aring yang ketika ini dalam proses pembinaan.

Abah terpaksa merelakan along berhari raya di sekolah bagi mengelak kemungkinan yang tidak diingini. Dalam cuaca yang tidak menentu abah tidak bersedia mengambil risiko dengan membawa along balik berhari raya di kampung. Biarlah along bersama rakan-rakan berhari raya di sekolah kerana peperiksaan berikutnya selepas hari raya ialah pada 30 Nov. Solat hajat dan doa ke hadrat Illahi mengiringi perpisahan seketika.

Hari terakhir peperiksaan along pada 8 Dis iaitu kimia. Tahun hadapan angah pula akan menempuh PMR yang kini bersekolah di SM Sains Dungun. Diikuti tahun berikutnya UPSR akan diduduki oleh Kak Teh anak ketiga abah.

SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails