Monday, July 06, 2009

Cabaran

I
nilah dia dikatakan cabaran. Apa tidaknya, minggu sudah abah meluangkan masa ke Kuala Kangsar bagi menemui anak abah yang sulong (Along). Setahun lebih abah tidak menjejakkan kaki ke sekolah tempat dia belajar iaitu di Kolej Melayu Kuala Kangsar. Tahun ni dia akan menempuh ujian bila mana peperiksaan SPM bakal di laluinya. Lantaran ingin mendapatkan serba sedikit perkembangan abah pun melintasi Banjaran Titiwangsa untuk melihat sendiri perkembangannya. Abah berada disana selama 4 hari mulai 2 Julai hingga 5 Julai.

Kesempatan berada disana abah gunakan sepenuhnya dengan menemui kesemua guru-guru yang mengajarnya. Pelbagai pandangan dan kritikan serta tunjuk ajar diberikan oleh kesemua guru-gurunya yang pada akhirnya inginkan kejayaan beliau. Memang abah titik beratkan kejayaannya kerana sebagai anak yang sulong sudah tentu kejayaannya menjadi perangsang kepada 3 oranglagi adiknya. Abah juga mengambil kesempatan menemui guru-guru yang pernah mengajarnya. Sebak rasanya bila melihat kesungguhan guru-gurunya memberi penjelasan dan merangsang supaya lebih berusaha.

Pada 2 hari terakhir abah mendapat pelepasan dari guru PK Hem ( Cikgu Haji Fairuz )untuk bermalam bersama abah. Selama 2 hari abah gunakan peluang memberi dia motivasi dan perangsang bagaimana kejayaan dapat kita genggam setelah berusaha dan juga memohon petunjuk dari Yang Maha Esa. Abah tidak putus-putus berharap agar along tidak sia-siakan peluang yang sekali ini. Bersekolah di sekolah yang terkenal menjadi idaman ibu bapa. Namun sekolah saja terkenal namun kejayaan tidak dikecapi hanyalah igauan yang buruk pada akhirnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails